شرکت بازرگانی سازه گستر سعادت توس پایا بعنوان بزرگترین شرکت بازرگانی و تامین کننده آهن آلات ، فولاد آلیاژی و فروشنده آهن آلات در شمال شرق کشور می باشد

بازار آهن یکی از بزرگترین بازارهای صنعتی در دنیا می باشد که ایران سهم بزرگی در این بازار از آن خود کرده است.

عنصر آهن یکی از مواد اولیه معدنی می باشد که به دلیل ساختار فلزی که دارد.

در امور مختلف صنایع کاربرد بسیار فراوانی دارد، که از اسکلت بندی ساختمان گرفته تا صنایع خودرو سازی از این فلز کاربردی استفاده فراوان می کنند.

آهن یکی از فلزهای ارزشمند و کاربردی می باشد که در تالارهای بورس توسط سهامداران و شرکت های مادر قیمت گذاری و خرید و فروش می شود.

همواره آهن پخش به عنوان یکی از فروشندگان عمده این محصول تلاش نموده تا در بازار آهن حرفی برای گفتن در بین رقبای خود داشته باشد .

و هدف از راه اندازی سایت آهن برای راحتی مشتریان خود می باشد تا بتواند گامی بزرگ در روند اطلاع رسانی مشتریان خود بردارد.

همواره آهن یکی از بزرگترین کالای اساسی صنعتی بازار تهران می باشد که برای رشد بیشتر و گسترش خطوط تولید سهام آنها توسط شرکت های مادر در بورس تزریق می شوند تا بتوانند با سرمایه در گردش پیشرفت چشمگیری را از آن خود کنند.

 

بازار آهن

با توجه به حجم تولیدات آهن، کشور ایران به عنوان قطب صنعتی تولید فولاد در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است که هیچ ارگانی نمی تواند با آن در این منطقه رقابت کند.

طبق آمار که در پی تحریم های فولادی توسط جامع بین الملل علیه ایران به وجود آمده است هنوز شرکت های فولاد سازی با تمام قدرت محصولات خود را تولید می کنند و توانسته اند آنها را به بازار داخلی از جمله بازار آهن منتقل کنند. آهن

علاوه بر اینکه تحریم های زیادی برای فولاد کشور به وجود آمده است هموراه کارخانه های تولید آهن توانسته اند نبض بازار کشورهای دیگر را در دست بگیرند و محصولات خود را از طرق مختلف به کشورهای مقصد صادر کنند.

خرید آهن در مشهد

جادوگران صادرات آهن ایران

پس از اینکه روند کاهشی قیمتها در بازار جهانی فولاد با کنترل نسبی شیوع کرونا متوقف شد, قیمت به تدریج از میانه ماه آوریل رو به افزایش گذاشت و بیلت از کف 320 دلار/تن فوب در سی آی اس در هفته اخیر به 340 تا 345 دلار/تن فوب رسید.

اسلب هم با کمی تاخیر همین روند را در پیش گرفته است.

بیشتر این تقاضا از چین نشات گرفته و فعلا بازار خوبی برای صادرات محصولات نیمه نهایی محسوب میشود. آهن

در عین حال, معاملاتی از مبدا ایران نیز در این بازار به گوش می رسد, اما قیمتهای شنیده شده در بازار چین ابهاماتی را در قیاس با اطلاعات منتشر شده داخلی متبادر می سازد.

محصولات نیمه نهایی ایران به دلیل ریسکهای موجود مانند تحریم و هزینه های آن برای خریداران, معمولا بین 5 تا 10 دلار زیر قیمت فروشندگان آهن پیشنهاد می شود.

طبق آخرین اخبار توسط پایگاههای خبری و اطلاعات منابع پلنر در چین, بیلت ایران بین 365 تا 370 دلار/تن سی اف آر و اسلب ایران در حدود 350 تا 355 دلار/تن سی اف آر خریداری شده است که با معاملات منطقه سی آی اس برای بیلت بین 370 تا 375 دلار/تن سی اف آر همخوانی دارد. آهن

این در حالیست که آخرین قیمت آهن اعلامی از سوی یکی از فولادسازان بزرگ برای فروش صادراتی بیلت حوالی 350 دلار/تن فوب بوده است که نه با منابع بازار و نه با قیمتهای سایر تولیدکنندگان سنخیتی ندارد.

در بهترین حالت, با فرض 20 دلار هزینه حمل (از بندر عباس), 3 تا 5 دلار هزینه های بندری و انتقال پول و بین 5 تا 10 دلار سود خریدار, به عدد 380 تا 385 دلار/تن سی اف آر میرسیم که نه تنها از قیمتهای منطقه سی آی اس پایین تر نیست, بلکه 10 تا 15 دلار هم بالاتر می باشد.

مطمئنا همه خریداران انتظار سوددهی از تجارت خود دارند و کشتی ها نیز حاضر به گرفتن کرایه کمتر برای حمل محصولات از مبدا ایران نیستند.

از این رو, معمای عدم انطباق قیمتهای اعلامی از سوی بنچ مارک فولاد ایران در بازار صادرات با قیمتهای ثبت شده در بازار مجهول مانده است.

اما آنچه ممکن است قیمتهای اعلامی این فروشنده را با واقعیات بازارآهن منطبق سازد, این است که این شرکت آنالیزهایی را به مشتری خود پیشنهاد میدهد که نسبت به سایر گریدها پرمیوم بالاتری دارند, لذا قیمت آهن توافق شده برای محصولی با آنالیز خاص است.

دوم اینکه, تناژ فروش برای قیمت اعلام شده تناژ کمی است و برای بازار مصرفی غیر از شرق آسیا خریداری شده است.

داشتن اسکله اختصاصی نیز بهاین فولادساز اجازه میدهد بخشی از هزینه های خریدار در بندر را کاور نموده و از این طریق قیمت جبران قیمت بالاتر را نماید.

در غیر از این موارد علم اقتصاد از درک توجیه اقتصادی چنین معاملاتی عاجز است.

به همین دلیل, وبسایت های خبری و تحلیلی خارجی به این فولادساز ایرانی لقب جادگر صادرات فولاد ایران را داده اند.

گاها دیده شده که تولیدکنندگان دیگر با استناد به قیمتهای اعلامی فروش این شرکت, از پذیرش قیمتهای واقعی بازار آهن خودداری نموده و فرصت فروش مناسب را از دست داده اند.

در همین حین, شرکت بنچ‌ مارک با علم به قیمت‌های واقعی که قابلیت عملیاتی شدن در بازار را دارند, تمام تولید خود در دو تا سه ماه آتی را پیش فروش نموده و از این حیث خود را در حاشیه امن قرار داده است. آهن

سایر فولادسازان اما در حالی که شرکت لیدر تخصیص سه ماه آینده را پیشنهاد میدهد, همچنان برای ماه آتی تخصیص دارند و در فروش خود به امید قیمتهای القا شده ناکام مانده اند.

متاسفانه در این شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه و بحران احتمالی وقوع رکود اقتصادی, همچنان نگاه جزیره ای در میان شرکت های فولادی کشور حکمفرمایی میکند.

فقدان یک نهاد تصمیم گیری واحد با بهره گیری از خرد جمعی کلیه فولادسازان باعث شده تا سود و فروش تنها نصیب بخش معینی از بازار شده و سایرین از این قافله عقب بمانند.

شایسته است که شفافیت کافی در میان فولادسازان در خصوص جزییات فروش های فولادسازان وجود داشته باشد تا همگی بر اساس واقعیت های بازار بتوانند تصمیم‌ موثر و بجا گرفته تا در زمان مناسب بر اساس واقعیت های بازار فروش های خود را انجام دهند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *