ورق سیاه چیست | انواع ورق سیاه | کاربرد و ویژگی های آن

ورق سیاه چیست ؟

 

ورق های سیاه که از عمده ترین محصولات کارخانجات بزرگ فولاد هستند دامنه ی بسیار گسترده ای در نوع فولاد، ضخامت و ابعاد دارند.

ورق‌های فولادی عمدتا به دو روش نورد گرم و سرد تهیه می‌شوند، نورد گرم یکی از روش های تولید ورق های فلزی با ضخامت کم می باشد که به ورق تولیدی توسط این روش در نهایت ورق نورد گرم یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می شود.


محصولات حاصل از نورد سرد شامل ورق روغنی، رنگی و ورق گالوانیزه و در حالت نورد گرم نیز محصولاتی به صورت شیت، رول در انواع ساده ساختمانی، ضدسایش و آجدار تولید می‌شود

نکته مهم در مورد اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری این ورق ها این است که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا رنگ محصول مات می گردد.

برای کسب اطلاع از قیمت های روز ورق های فولادی و جهت ثبت سفارش و خرید با ما درتماس باشید

۰۵۱۳۲۴۰۴۰۰۰ |۰۲۱۲۲۲۴۷۰۰۰

 

انواع ورق های فولادی توس پایا

 

بازرگانی سعادت توس پایا

 
 

 

شرکت بازرگانی سازه گستر سعادت توس پایا در سال 1375 با دیدگاهی متفاوت به جمع فعالان صنعت آهن و فولاد کشور پیوست و با توجه به فعالیت های گسترده

در سالهای اولیه موفق به کسب چندین نمـایندگی از شرکت های داخلی شد، که سبب گردید تحول نوینی در صنـعت استان و عرضه محصولات فـولادی صورت گیرد

نمونه برشکاری های ورق های توس پایا

مراحل خرید ورق سیاه توس پایا

 
 
مراحل خرید از توس پایا

1. تماس با ما 

2.  دریافت پیش فاکتور از کارشناسان فروش 

3. تایید پیش فاکتور و اعلام به کارشناسان 

4. پرداخت بیعانه سفارش مورد نیاز

5. اعلام وزن دقیق محصول به مشتری و تسویه حساب

6. ارسال بار به مقصد تعیین شده توسط مشتری


ازلحاظ کاربرد، ورق سیاه را می‌توان به موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

1. ورق سیاه صنعتی

2. ورق سیاه معمولی


ورق سیاه معمولی: استاندارد ST37 بیشتر برای مصارف ساختمانی ( ساختمان ها- سوله ها) مصرف می شود


ورق سیاه صنعتی : استاندارد (A516, GR C) (A285, GR C) (A283, GR C) (ST52, GR 60-70) فروش دارد ورق صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی کاربرد دارد از قبیل سد سازی, پروژه های پتروشیمی, مخزن سازی و….


این اقلام در دو شکل رول یا شیت وارد بازار می شود و از سایز 15 میل به بالا تنها به صورت شیت خام وارد بازار می شود هر دوی این ورق قابل برش به سایزهای مختلف می باشد.رایج ترین نوع ورق فولادی تولید شده در ایران ورق های St37 و St52 می باشند. که برای تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و… استفاده می‌شود و با توجه به دو گرید استاندارد ST52 وST37 می‌توان گفت ورق سیاه و بررسی کیفی آن برای صنایع اهمیت و کاربرد زیادی دارد


از ورق سیاه ST37 بیشتر برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. قابلیت جوشکاری این ورق‌ها زیاد است و به همین دلیل برای ساخت مقاطع فولادی مانند تیرچه، گوشه، میلگرد، پروفیل و گل‌میخ مناسب هستند.


ورق سیاه St52 دارای عناصری مانند سیلیکون (Si) و منگنز (Mn) است. ازجمله ویژگی‌های ورق سیاه St52 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقاومت در برابر خمش و پیچش

2. کشش و تحمل وزن بالا


3. قابلیت جوشکاری خوب


4. قابلیت ماشین‌کاری خوب

به دلیل مشخصات ورق سیاه St52 از این ورق در ساخت مقاطعی مانند چهارضلعی و تسمه، ساخت پل، جرثقیل، ریل، شاسی ماشین‌آلات سنگین و قطعات صنعتی استفاده می‌شود.

ورق‌های سیاه A516، A283، A36 و CK45 از دیگر انواع ورق‌های سیاه محسوب می‌شوند. معمولاً ورق A516 در دو گرید 70 و 60 تولید می‌شود و بیشتر برای ساخت مخازن تحت‌فشار، اتصالات و مبدل‌های تحت‌فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر به کار می‌رود.


ورق A283 دارای کربن کمی است که در ۴ گرید A، B، C و D تولید می‌شود و در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز برای ساخت مخزن و بویلر به کار می‌رود.


ورق دریایی A36 علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، املاح و آب‌شور دریا، در برابر فشار هم مقاوم است و برای ساخت پل، اسکله، صنایع دریایی، شناورسازی و ساخت سازه‌های در مجاورت دریا استفاده می‌شود.


ورق CK45 از انواع ورق‌های آلیاژی بوده که مقاومت کششی بالایی دارد اما در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی توان چندانی ندارد. این نوع ورق بیشتر در ساخت قطعات خودرو، ساخت چاقو و چکش، مته‌های حفاری و غلتک‌های صنعتی به کار می‌رود.

 

 

ورق سیاه چیست | انواع ورق سیاه | کاربرد و ویژگی های آن

 

• ابتدا تختال های گداخته تا دمایی بیش از 1100 درجه سانتیگراد با آنالیز شیمیایی متناسب با محصول نهایی از کوره ها به سمت خط تولید حرکت می نمایند.
• در گام بعد لایه های اکسیدی ضخیم که به صورت فلس بر روی تختال تشکیل شده اند، زدوده می شوند.
• پس از آن اسلب را با استفاده از دستگاه رول پرس تا ضخامت و عرض مشخصی فشرده می کنند.
• بعد از سایزینگ اسلب ها، کاهش ضخامت کنترل شده به وسیله ی غلتک های رفت و برگشتی صورت می گیرد.
• پس از آن تختال نازک شده که هنوز حالت گداخته دارد در باکس جمع آوری کویل به صورت کلافی پیچیده می شود.
• کلاف باز شده و ابتدا و انتهای آن به وسیله ی گیوتین جداسازی می گردد.
• پس از آن مرحله ی اکسیدزدایی ثانویه انجام می گیرد.
• سپس مجددا بوسیله ی غلطک های هیدرولیک بسیار قوی و سنگین در معرض نورد نهایی قرار می گیرد که در این مرحله خواص مکانیکی بهبود پیدا می نمایند.
• مرحله بعد خنک سازی ورق تولید شده و ارسال آن به سمت رول جمع کن می باشد.
• مراحل نهایی آن شامل بسته بندی و مارک کردن (چاپ برند و یا نام کارخانه و شماره ذوب) است.
• آخرین مرحله پیش از ارسال آن به انبار یا خروج از کارخانه، وزن کشی رول بسته بندی شده می باشد.


ورق سیاه علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کاربرد ورق سیاه در ساخت مخازن تحت‌فشار


برای ساخت مخازن تحت‌فشار از ورق‌های سیاه استفاده می‌شود. سیستم‌هایی مانند دیگ‌های بخار یا مخازن گاز می‌توانند جزو مخازن تحت‌فشار محسوب شوند. بسته به اینکه این مخازن قرار است تحت چه شرایطی با چه فشاری و در چه دمایی کار کنند می‌توان از ورق‌های سیاه با ساختار دانه‌ریز یا دانه‌درشت استفاده کرد.

 

کاربرد ورق سیاه در ساخت تجهیزات دریایی


ورق سیاه در صنعت کشتی‌سازی نیز بسیار کاربرد دارد. از این ورق‌ها برای ساخت کشتی‌ها، باربرها یا سکوهای نفتی و سایر تجهیزات دریایی استفاده می‌شود.

 

کاربرد ورق سیاه در صنایع نظامی


صنایع نظامی اغلب برای ساخت سازه‌ها و تجهیزات خود نیاز به ورق‌های فولادی با استحکام بالا نیاز دارند. کارخانه‌های فولادی اغلب محصولات سفارشی را تحت استانداردهای تعیین‌شده توسط وزارت دفاع و سایر بخش‌های آن مانند ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی تولید می‌کنند.


ورق‌های سیاه در صنایع نظامی برای ساخت تانک‌ها، جیپ‌ها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه زمینی و همچنین هلی‌کوپترها، جت‌ها و سایر هواپیماها استفاده می‌شوند. نیروی دریایی از این ورق‌های فولادی برای کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی استفاده می‌کنند.

 

کاربرد ورق سیاه در صنعت خودروسازی


صنعت خودرو از ورق‌های سیاه برای ساخت برخی قطعات خود استفاده می‌کند. البته برای ساخت بدنه اتومبیل‌ها بیشتر از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود. به همین دلیل است که قیمت ورق سیاه روی قیمت خودرو تاثیرگذار است.


ساخت شاسی یا چهارچوب خودرو، ساخت قطعات زیر بدنه خودرو، سیستم تعلیق خودرو ازجمله کاربردهای ورق سیاه در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌روند.

 

کاربرد ورق سیاه در صنعت هوافضا


ساخت هواپیماها و تجهیزات فضایی بدون ورق سیاه غیرممکن خواهد بود.

 

کاربرد ورق سیاه در سوارکاری


این کاربرد خاص ورق سیاه بیشتر جنبه تزئینی داشته اما جالب است! صنعت سوارکاری معمولاً از ورق سیاه در ساخت ابزار قلاب برای اسب‌ها استفاده می‌کند.

 

کاربرد ورق سیاه برای ساخت دیگر مقاطع فولادی


• ساخت پروفیل‌های ساختمانی بسته یا باز


• ساخت انواع تیرورق، ناودانی، نبشی، سپری و …


• ساخت گارد ریل و تجهیزات ترافیکی


• ساخت ورق‌های پانچ

 

 کاربرد ورق سیاه در صنعت کشاورزی

کشاورزی هم یکی دیگر از صنایع پرکاربرد برای ورق سیاه به شمار می‌رود. در صنعت کشاورزی برای ساخت سیستم‌های آبیاری و انواع ابزار مانند چنگک، بیل‌ و … از ورق سیاه استفاده می‌شود. همچنین ساخت سیلوها بدون حضور ورق سیاه امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

آنالیز شیمیایی این ورق ها در استاندارد DIN 17100 قابل مشاهده است. البته لازم به توضیح است این استاندارد از سال 1980 به بعد معتبر نبوده و جایگزین آن استاندارد BS EN 10025 می باشد. در این استاندارد می بایست برای گرید St37 معادل آن در استاندارد EN را جستجو نمود که با نام S235JRG2 شناخته می شود. دلیل اینکه در ایران همچنان به این فولاد St37 گفته می شود این است که تنوع محصولات فولادی آنقدری نبوده که به نام ها و اختصارات جدید و جهانی نیاز پیدا شود.


ورق سیاه با توجه به فرآیند تولید آن، یک محصول پایه است و برای تبدیل آن به سایر ورق‌ها نظیر ورق گالوانیزه ، نیاز به فرآیندهای ثانویه است. بنابراین ظاهر ورق سیاه که به دلیل حرارت و دوده زیادی که در حین تولید به آن اعمال می‌شود، سیاه رنگ است. هم‌چنین، اینکه هیچ فرآیند ثانویه‌ای روی آن اعمال نمی‌شود، باعث می‌شود که به همان رنگ سیاه باقی بماند و از این طریق می‌توان به‌راحتی آن را تشخیص داد.


ورق اسید شویی نیز که گونه‌ای از ورق سیاه است، به دلیل ایجاد لکه‌هایی روی سطح آن، از ورق سیاه متمایز می‌شود و برای حذف این لکه‌ها از محلول‌های اسیدی استفاده می‌کنند که دلیل نام‌گذاری این ورق هم به همین خاطر است. ورق گالوانیزه نیز که از ورق سیاه تولید می‌شود، به دلیل گالوانیزه شدن و ایجاد پوشش قلع بر روی سطح آن، سطحی روشن‌تر از ورق سیاه دارد و به‌راحتی از ورق سیاه متمایز می‌شود. برای اطلاع از تفاوت ورق سیاه و روغنی ، به لینک پیوست‌شده رجوع کنید. وجود لبه‌های گرد و اعوجاج جزئی به شکل‌های ذوزنقه‌ای در مقایسه با زوایای مربعی، از دیگر راه‌های تشخیص ورق سیاه است.


ورق های سیاه در کشورمان ایران توسط چندین تولیدکننده بزرگ، با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شوند که نیازهای داخلی را تا حد زیادی تامین کرده‌اند. مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق های نورد گرم در زیر آمده است.

 

فولاد مبارکه اصفهان


این شرکت از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق گرم در ایران است. ورق‌ سیاه فولاد مبارکه اصفهان،با ضخامت 2 و 2.5 میلمتر را با عرض های 1 و 1.25 متر، ضخامت های 3 و 4 میلیمتر را با عرض 1.25 و 1.5 ، ضخامت های 5، 6، 8، 10، 12 و 15 میلیمتر را در عرض 1.5 متر تولید می‌کند. همچنین این کارخانه به صورت سفارشی ورق‌های 8 میلیمتر خود را با عرض 1.25 متر هم به تولید می‌رساند.

 


 

فولاد اکسین خوزستان


عرض ورق سیاه فولاد اکسین خوزستان، 2 متر است. این کارخانه درصورت نیاز ورق‌هایی با عرض چهارونیم متر هم تولید می‌کند.

 


 

فولاد کاویان


ورق سیاه فولاد کاویان عرض 1.5 یا 1.25 متری دارد و معمولا از ضخامت 8 تا 40 میلی‌متر را در بر می‌گیرد.

 


 

فولاد گیلان


عرض ورق سیاه فولاد گیلان، 0.6 تا 1.42 متر است. ضخامت آن نیز از 2 تا 17 میلی‌متر را شامل می‌شود.

استعلام قیمت به روز ورق سیاه

 
استعلام قیمت توس پایا

همانطور که شما عزیزان می دانید با توجه به وجود نوسان در بازار آهن آلات صنعتی و فولاد های آلیاژی امکان ارائه قیمت به صورت آنلاین برای محصولات فولادی وجود ندارد. شما می توانید جهت استعلام قیمت انواع ورق  با ما تماس گرفته و یا از طریق پیام رسان واتس اپ سفارش مورد نظر خود را برای ما ارسال کنید تا کارشناسان فروش ما قیمت انواع ورق مورد نظر شما را اعلام کنند. در این مجموعه امکان ارائه فاکتور رسمی جهت خرید انواع محصولات مجموعه توس پایا وجود داشته و شما می توانید با خیال راحت انواع آهن آلات صنعتی، فولاد های آلیاژی  را از ما به صورت رسمی خریداری کرده و خرید آسان و مطمئنی را تجربه کنید. شماره تماس های مجموعه توس پایا جهت ثبت سفارش به شرح زیر می باشد.

تهران : 22247000 – 021 | 8158707 – 0912

مشهد : 32404000 – 051 | 3115027 – 0915

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *