تسمه فولادی

در حال نمایش 5 نتیجه

تسمه فولادی چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده و کوتاه تعریفی از تسمه فولادی برای شما بگوییم می توان گفت تسمه فولادی مقطع فلزی می باشد که طول و عرض آن اختلاف بسیاری با یکدیگر دارد. که معمولاً از ورق سیاه یا گالوانیزه تولید می شود. همانطور که در بالا توضیح دادیم تسمه آلیاژی در واقع برشی از سطح مقطع فلز می باشد و تسمه ها به دسته های مختلفی دسته بندی میشوند و کاربرد های متعددی دارند. از جمله انواع تسمه های فولادی شامل :

  • پلاستیکی
  •  نخی
  •  آلیاژی آهنی
  • استیل

می باشد.

”  تسمه را جزء پر کاربردترین محصولات آهنی در صنعت شمار می رود “

قیمت انواع تسمه های فولادی در ایران

” قیمت تسمه فولادی به قیمت ورق سیاه وابسته است. ” باتوجه به قیمت های موجود تسمه در بازار ایران قیمت های تسمه فولادی از ارزان ترین تا گرانترین نوع آن به شرح زیر می باشد :

  1. St37
  2. Ck45
  3. ترانس
  4.  Mo40
  5. 2312
  6.  Spk

درادامه به توضیخات کامل تری از تسمه ها ارائه شده است با ما همراه با شید.

کاربرد های تسمه فولادی

تسمه های فولادی یکی از پرکاربردترین مصالح بکار رفته در صنایع مختلف هستند و بیشترین کاربرد تسمه در بخش بسته بندی مواد و محصولات می‏باشد. تحمل وزن سازه، یکی از کاربردهای تسمه  است به همین خاطر در کارهای ساخت و ساز و خصوصاً ساخت ساختمان های فولادی بکار میرود.

 ” قدرتمندی و استواری این پروفیل، در صنعت ساختمان‌سازی ارزشمند است. “

انواع کاربرد تسمه فولادی در صنایع :

  • تسمه گالوانیزه جهت ساخت کابل برق و کابل تلفن
  • تسمه استیل جهت در ساخت کابل برق و تلفن، لوازم آشپزخانه، لوازم چاقو سازی، وسایل جراحی، صنایع اتومبیل سازی، صنایع لوله سازی و درب و پنجره سازی

کاربرد تسمه ها در ساختمان به صورت وصله کردن تیرآهن های دوبل در کنار هم، کاربرد در ساخت بادبندها و اتصالات آن، کاربرد در ساخت تیرچه های فلزی، ساخت درب و پنجره و ایجاد سطحی یکپارچه و پر کردن فضاهای خالی و … می‏باشد , به علت جریان داشتن هوا، استحکام و ظاهر زیبا، تسمه‌های فولادی در

  • پوشش کف
  • پله‌های ساختمان‌ها
  • پله‌های کارخانه‌ها و… نیز کاربرد دارند.

تنوع نوع محصول نیز در تسمه‌ها زیاد است و به همین دلیل می‌توان آنها را با کاربردهای گوناگون در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت پیدا کرد. در مجموع این تسمه‌ها مقاوم، با قابلیت جوش پذیری، ساده و شیک هستند و به همین دلیل ممکن است این تسمه‌ها را در بسیاری از مکان‌ها و وسایل ببینید. این محصول ضریب امنیت را بالا می‌برد و می‌تواند به کاهش هزینه‌های ساخت وتولد پروژه کمک کند.از تسمه ها برای تولید و ساخت وسایل و ابزارهای گوناگون از جمله :

  • درب های آکاردئونی
  • نرده
  • پنجره
  • کلاف
  • درب های آهنی
  • وسایل کشاورزی
  • انواع کمربند فلزی که برای نگهداری کپسول و لوله ها استفاده میشود.

تسمه فولادی چیست و کاربرد های تسمه فولادی
انواع تسمه فولادی و کاربرد تسمه فولادی در صنایع مختلف

خرید تسمه فولادی

تسمه های فولادی ضریب امنیت را بالا می‌برد و می‌تواند به کاهش هزینه‌های ساخت وتولید پروژه کمک کند شرکت سعادت توس پایا با بیش از دو دهه سابقه در فروش انواع تسمه فولادی، جهت استعلام قیمت روز انواع تسمه با ما در ارتباط باشید :

مشهد : ۰۹۱۵۳۱۱۵۰۲۷ – ۰۵۱۳۲۴۰۴۰۰۰
تهران : ۰۹۱۰۸۶۹۷۰۰۰ – ۰۲۱۲۲۲۴۷۰۰۰

تولید انواع تسمه فولادی

4 روش مختلف تولید میشوند در دادامه به بررسی روش های تولید می پردازیم:

تسمه فابریک

تولید تسمه فابریک از شمش فولادی استفاده میکنند. شمش های فولادی را به روش نوردگرم و نورد سرد برای تولید این محصول تغییر شکل میدهند.

تسمه فولادی ماشین کاری

بهترین و دقیق ترین روش های تولید تسمه بشمار می آید . در این روش ورق ها با استفاده قیچی یا گیوتین برش داده میشود و در اندازه های منظم آماده میشوند. تلورانس تسمه های ماشین کاری شده بسیار کم می باشد. دو مشکل اساسی این تسمه ها این است که معمولا تاب برمیدارند و لبه های آن بسیار تیز و برنده می باشد.

تسمه فولادی ترانس

برای ساخت این تسمه ها معمولا از تسمه های فابریک یا ماشین کاری شده استفاده میکنند. این تسمه ها به علت دقت بالایی که دارد کاربرد آن ها در صنایعی میباشد که نیاز به ابعاد و اندازه های دقیق دارد.

تسمه فولادی نورد

تولید تسمه نورد از روش نورد گرم و سرد است. تولید تسمه به روش نورد سرد با کیفیت تر از محصولاتی است که به روش نورد گرم تولید میشوند.

انواع تسمه های موجود در بازار شامل :

  1. نوردگرم و سرد
  2.  گالوانیزه
  3.  استنلس استیل
  4. تسمه آلومینیوم
  5. دیگر آلیاژها

بررسی انواع تسمه و کاربرد های آنها

در ادامه مروری بر تسمه های فولادی موجود در بازار آهن آلات و فولاد ایران انواع موجود و قابل عرضه در این صنعت را به شما عزیزان معرفی کنیم ضمنا شما می توانید جهت خرید انواع تسمه های  ذکر شده و قیمت آنها با ما تماس بگیرید.

 ” مشهد : ۰۹۱۵۳۱۱۵۰۲۷ – ۰۵۱۳۲۴۰۴۰۰۰ “
” تهران : ۰۹۱۰۸۶۹۷۰۰۰ – ۰۲۱۲۲۲۴۷۰۰۰ “

1. اس تی 37 (تسمه St37 ) 

تسمه اس تی 37 که به دلیل استفاده از آلیاژ ST37به عنوان تسمه آهن نیز شناخته می شود یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین تسمه موجود در بازار می باشد. بیشتر تسمه های St37 با روش نورد گرم تولید شده و روانه بازار می شود. از این نوع تسمه برای بست هایی که نیاز به استحکام بالا دارد، پالت های آهنی، درب و پنجره ، ریل های جرثقیل و … استفاده می شود.قیمت این نوع تسمه از انواع دیگر آن به نسبت ارزان تر میباشد.

2. سیکا 45 (تسمه Ck45) 

سیکا 45 عموما جوش پذیر نمی باشد . نکته : در بین آلیاژ فولاد Ck ، نوع 45 آن که به فولاد آلیاژی CK45 معروف می باشد و با کد فولاد آلیاژی 1191 معرفی می شود. این نوع فولاد از مابقی انواع فولاد آلیاژی بیشتر استفاده می شود سیکا45 عمدتا با روش نوردگرم تولید می شوند و جزء تسمه های فابریک می باشند. این نوع به دلیل خوردایش کم گاها به جای St37 مورد استفاده قرار می گیرد .

از CK45 برای ساخت قطعات با سطح مقطع کوچک و استحکام پائین، همچنین قطعات سنگین آهنگری شده در وضعیت نرماله شده در مهندسی عمومی و قطعات اتومبیل و موتور ها مثل : اکسل، کلاچ شافتها، قطعات پرس و … استفاده می شود.

3. ترانس یا تسمه ترانسی 

تسمه ترانسی به روش ماشین کاری تولید می شود. تسمه ترانسی در واقع همان تسمهSt37 می باشد که طی فرایندی تبدیل به ترانس می شود که فرایند آن به شرح زیر می باشد : در فرایند تبدیل تسمه St37 به ترانس آن ها را به مدت 24 ساعت ( 1 شبانه روز) در محلول اسید نگهداری کرده سپس آنها را اسید شویی شده را توسط دستگاه های مخصوص از ابتدا و انتها کشش میدهند. از این نوع در ماشین کاری و صنایع استفاده می کنند .

4.  امو 40 ( تسمه Mo40 ) 

تسمه Mo40 یکی از محبوب ترین تسمه های موجود در بازار میباشد این نوع تسمه به دلیل خاصیت جوش پذیری خوب آن بسیار مناسب برای صنایعی که نیاز به جوشکاری دارند می باشد. از این نوع برای ساخت قطعاتی با سطح متوسط و بزرگ که نیاز به استحکام کششی و چقرمگی بالا دارند استفاده می شود.

5. 2312 

تسمه فولادی 2312 که به قالب پلاستیک نیز معروف است. این نوع فولاد (فولاد2312) قابلیت نایتریدینگ (عملیات سخت کاری) برای سخت گردانی سطحی را دارا می باشد. این نوع تسمه بهترین گزینه برای ساخت قالب های بزرگ و متوسط که به صورت سخت و تمپر شده تولید و به راحتی ماشین کاری می شوند می باشد.

6. اس پی کا ( تسمه Spk ) 

تسمه Spk که با کد فولاد آلیاژی 2210 شناخته می شود دارای کربن نسبتا بالایی می باشد و عموما برای تیغه های برش و ابزار های کنده کاری استفاده می شود لازم به ذکر است که Spk در مقایسه با سایر تسمه های فولادی از قیمت بالاتری برخوردار است.

تسمه فولادی در سه نوع از جنس های مختلفی تولید و روانه ی بازار آهن آلات می گردد :

  1. ورق فولادی
  2. فابریک
  3. ورق گالوانیزه

 ” ازجمله پر مصرف ترین عناصر و قطعات در همه ی صنایع از جمله صنایع بسته بندی ،تسمه می باشند. “

انواع روش تولید تسمه فولادی

حال با توجه به تعریفی که از تسمه فولادی دارید قصد داریم تا روش تولید آن را شرح داده و انواع آن را برایتان به صورت کامل توضیح دهیم با ما همراه باشید تا بتوانیم در این زمینه شما را یاری کنیم :
امروزه در کشور ایران کارخانجات زیادی شروع به تولید در زمینه آهن آلات و فولاد آلیاژی کرده اند. کارخانجاتی که فعالیت در زمینه تولید تسمه فولادی دارند این محصول را به دو روش که به شرح زیر می باشد تولید می کنند:

1. نورد گرم :

  1. در این فرایند شمش فولادی وارد پروسه نورد می شود .
  2. بعد از حرارت، ذوب شده .
  3. طی فرایندی تبدیل به تسمه فولادی می شود تسمه تولید شده در این روش تحت عنوان تسمه فولادی فابریک شناخته می شود .

به دلیل تولید در روش نورد گرم ابعاد این نوع محصول بسیار بلند می باشد.

کاربرد تسمه های نورد گرم :

صنایع ساختمانی، ریل های جرثقیل ، ساخت انواع پالت ها ، درب و پنجره

2. ماشین کاری(کاتینگ) یا نورد سرد

تولید تسمه از طریق ماشین کاری که به صورت ساده و پشت سر هم اتفاق می افتد.

  1. ابتدا ورق فولادی را روی دستگاه قیچی یا گیوتین قرار داده میشود .
  2. بعد از تنظیم کردن دقیق، آن را برش می دهیم .
  3. سپس تسمه ها را اتو می کنیم. (اتو به فرایندی گفته می شود که تسمه تولید شده را با غلطک های خاص صاف میکنند تا تاب به وجود آمده از برشکاری از بین برود.)

کاربرد تسمه فولادی نورد سرد

کابل برق و تلفن ، صنایع اتوموبیل سازی ، ساخت دوچرخه و لوازم خانگی (از جمله یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، هودهای آشپزخانه و…. ) ، رادیاتور ، ترانسفورماتور و….

مزایا و معایب تولید تسمه فولادی با روش ماشین کاری

بررسی مزایا :

1. دقت نسبتا بالاتر نسبت به تولید از طریق نورد گرم

2. زمان کمتر نسبت به تولید از طریق نورد گرم

3. تلورانس کم

بررسی معایب :

1. بر اثر عملیات کاتینگ تسمه تاب بر می دارد.

2. به دلیل عملیت کاتینگ لبه ی آن ها تیز و برنده می باشد.